Bijlezen tijdens de zomervakantie? Lees hier de aankomende relevante wet- en regelgeving
Wetsvoorstel beperken compensatie TV
Op dit moment kunnen werknemers van wie de arbeidsovereenkomst op grond van langdurige arbeidsongeschiktheid (einde wachttijd WIA) kan komen te eindigen, met succes van hun werkgever een ontslagvergoeding vorderen ter grootte van de transitievergoeding. De werkgever kan deze transitievergoeding gecompenseerd krijgen door het UWV.
Het huidige wetsvoorstel regelt dat de compensatie van de transitievergoeding per 1 juli 2026 alleen nog voor kleine werkgevers van toepassing is. Als op de dag na het verstrijken van de termijn van 2 jaar loondoorbetalingsplicht de werkgever niet als “klein werkgever” wordt aangemerkt, dan is geen sprake van compensatie.
Kleine werkgever ben je indien je voldoet aan de norm van artikel 36 lid 2 Wfsv, te weten een werkgever te wiens laste een premieplichtig loon is gekomen dat gelijk is aan of minder bedraagt dan 25 maal het gemiddelde premieplichtige loon per werknemer in dat kalenderjaar, ofwel maximaal € 990.000,-.
De compensatieregeling wijzigt al voor bestaande ziektegevallen! Alleen voor verzoeken tot compensatie ingediend voor 1 juli 2026 blijft de huidige regeling gelden.
De vraag is wat deze veranderde wetgeving tot gevolg zal hebben voor werkgevers die na 2 jaar ziekte het dienstverband toch weer slapend laten? We wachten de jurisprudentie hieromtrent weer af!
Wetsvoorstel gedragscode ongewenst gedrag
Het wetsvoorstel verplicht werkgevers met meer dan 10 werknemers om een gedragscode te hebben en te delen met werknemers waarin staat wat onder ongewenst gedrag wordt verstaan. Ook moet erin zijn verwerkt welke sancties op overtreding staan, welke ondersteuningsmogelijkheden er zijn tegen ongewenst gedrag en bij wie werknemers kunnen aankloppen bij vragen over de gedragscode. De beoogde inwerkingtredingsdatum is nog niet bekend.
Implementatie Loontransparantierichtlijn
Er komt een verbod op het vragen naar de meest recente loonstrook tijdens de sollicitatiefase. Er komt een verbod op het vragen naar loon in eerdere dienstbetrekkingen. In de vacature dient aangegeven te worden wat het loon of de bandbreedte is van het loon. Er geldt een verplicht gelijk loon voor gelijke of gelijkwaardige arbeid tussen mannen en vrouwen. Er komt een individueel recht op loonniveau ten opzichte van het gemiddelde loon voor mannen en vrouwen in dezelfde categorie werknemers. Daarnaast gaat er een actieve jaarlijkse informatieplicht voor werkgevers gelden over dit individuele recht op informatie. Grote werkgevers (> 250 werknemers) worden gebonden aan een jaarlijkse rapportageplicht dan wel een eens per drie jaar rapportageplicht voor organisaties tussen de 100 en 250 werknemers. Het instemmingsrecht van de Ondernemingsraad wordt uitgebreid.
Wetsvoorstel Meer zekerheid Flexwerkers
In dit wetsvoorstel wordt het volgende geregeld.
- De arbeidsovereenkomst kent straks een omvang van ten minste een aantal uren groter dan nul. Daarmee wordt het nulurencontract verboden. Het min-max contract wordt sterk gereguleerd met een bandbreedte van 30%. Voor 18-minners, leerlingen en studenten worden uitzonderingen gemaakt.
- De ketenregeling kent straks een doorbrekingstermijn van 60 maanden (5 jaar). Dit betekent dat contracten die elkaar opvolgen binnen een periode van 5 jaar meetellen voor de totale ketenduur. De algemene uitzondering om af te wijken bij cao wordt geschrapt.
- De keten van tijdelijke uitzendcontracten wordt beperkt tot 3 jaar, waarbij het eerste jaar de ketenregeling nog niet van toepassing is en daarna een aangescherpte ketenregeling voor een periode van 24 maanden (samen 36 maanden). Door een aanpassing van artikel 8 van de WAADI zullen uitzendkrachten naast gelijk loon ook gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden ontvangen.
Als na de Tweede Kamer ook de Eerste Kamer instemt, treedt de wet per 1 januari 2027 in werking. Het onderdeel gelijke beloning voor uitzendkrachten kan al een jaar eerder in werking treden, op 1 januari 2026.
Wetsvoorstel zelfstandigenwet
Op 26 mei 2025 is het initiatiefwetsvoorstel Zelfstandigenwet in internetconsultatie gegaan waarin een zelfstandighedentoets en een werkrelatietoets worden geïntroduceerd. Voorwaarden uit de zelfstandigentoets zijn:
- werken voor eigen rekening en risico;
- een deugdelijke administratie voeren;
- zich gedragen in het economisch verkeer als zelfstandig ondernemer;
- een adequate voorziening hebben getroffen tegen het risico van arbeidsongeschiktheid;
- een proportionele bijdrage voor een voorziening bij pensionering hebben.
De voorwaarden uit de werkrelatietoets zijn:
- er is sprake van vrijheid van organisatie van werk;
- er is sprake van vrijheid van organisatie van de werktijd;
- er is geen sprake van hiërarchische controle;
- de partijen hebben de bedoeling om anders dan op grond van een arbeidsovereenkomst arbeid te verrichten.
Er komt door deze wet een aparte toetsingscommissie die werkrelaties waar nodig kan beoordelen.
We houden u gedurende dit jaar uiteraard op de hoogte van de verdere ontwikkelingen!