Lammers | Thijssen Advocaten Arbeidsrecht

Staking FNV tijdens topdrukte op Schiphol niet toegestaan

Het Gerechtshof Amsterdam is van oordeel dat er gelet op de topdrukte op Schiphol tijdens de vakantie-periode een dringende maatschappelijke noodzaak bestaat de door FNV voorgenomen staking tegen KLM tot 5 september 2016 te verbieden. Het gerechtshof Amsterdam heeft dat in hoger beroep beslist in het CAO-conflict tussen KLM en vakorganisatie FNV.

Stakingsrecht

Het recht van werknemers of de hen vertegenwoordigende vakbonden op collectief optreden in gevallen van belangengeschillen, met inbegrip van het stakingsrecht, is neergelegd in artikel 6 Europees Sociaal Handvest (ESH). De strekking van deze bepaling is het waarborgen van de doeltreffende uitoefening van het recht op collectief onderhandelen. Dit recht kan worden ingeperkt als een beperking hierop maatschappelijk gezien dringend noodzakelijk is. Hierbij is bijvoorbeeld van belang de aard en duur van de actie, de verhouding tussen de actie en het daarmee nagestreefde doel, de daardoor veroorzaakte schade aan de belangen van de werkgever of derden en de aard van die belangen en die schade.

Inzet van het geschil is de toelaatbaarheid van een stakingsactie in vakantietijd op de luchthaven door medewerkers van het grondpersoneel van KLM die daarin worden bijgestaan door FNV.

Mag FNV het stakingsrecht uitoefen in de (drukste) vakantieperiode?

Zowel KLM als Schiphol (Schiphol heeft zich in de procedure gevoegd aan de kant van KLM) hebben juist de uitzonderlijke drukte in de zomermaanden aangevoerd ter rechtvaardiging van het volgens hen maatschappelijk gezien dringend noodzakelijke rechterlijk ingrijpen met betrekking tot de periode tot en met 4 september 2016. Schiphol heeft onder meer aangegeven dat het minstens 10 uur duurt om 1 verloren uur ‘in te halen’. Daar komt bij dat niet op alle (nacht)uren mag worden gevlogen.

Tegenover het zwaarwegende belang van KLM om gevrijwaard te blijven van acties gedurende de drukste periode van het jaar staat het e belang van FNV actie te voeren om haar eisen op het gebied van arbeidsvoorwaarden kracht bij te zetten. Dat zij die acties juist wil voeren in de drukste periode van het jaar valt vanuit haar standpunt ook te begrijpen, aldus het Gerechtshof Amsterdam.
De te verwachten gevolgen van de aangekondigde collectieve actie zijn volgens het Gerechtshof niet alleen voor KLM en Schiphol maar ook voor duizenden gedupeerde reizigers zo groot dat dit maatschappelijk onaanvaardbaar is.

N.B. Bij het handhaven van het verbod heeft het Gerechtshof meegewogen dat KLM en Schiphol zich er bij hebben neergelegd dat de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland de periode gedurende welke het stakingsverbod geldt heeft beperkt tot 5 september 2016. Stakingen vanaf 5 september 2016 zijn dus niet verboden.