Checklist (voorgenomen) reorganisatie
Waar moet bij een reorganisatie op worden gelet? Lees hier onze checklist:
1. Wat is de reden van de reorganisatie en kan één en ander voldoende worden onderbouwd met de daarvoor benodigde bescheiden?
2. Welke externe deskundigen, zoals een advocaat of – voor financiële stukken – de accountant, moeten worden ingeschakeld en in welk stadium?
3. Waarom komen bepaalde functies te vervallen? Zo ja, waar komt het resterende werk terecht?
4. Is er binnen de organisatie een medezeggenschapsorgaan aanwezig? Zo ja, wanneer en op welke wijze dient het medezeggenschapsorgaan in het traject betrokken te worden?
5. Indien er een Ondernemingsraad aanwezig is; hoe om te gaan met het (positieve of negatieve) standpunt van de Ondernemingsraad?
6. Bestaat er – bijvoorbeeld op grond van de wet of een eventueel toepasselijke CAO – een verplichting om de vakbond(en) in het proces te betrekken?
7. Is aan het afspiegelings- en anciënniteitsbeginsel voldaan bij het bepalen welke werknemer voor ontslag moet worden voorgedragen?
8. Is aan de herplaatsingsplicht voldaan? Zo ja, op welke wijze, wat is per werknemer de reikwijdte van de herplaatsingsplicht en wat te doen met een eventuele scholingsverplichting?
9. Welke juridische route is de geijkte weg om de arbeidsovereenkomst(en) van de desbetreffende werknemer(s) rechtsgeldig te kunnen beëindigen? Via een procedure of met wederzijds goedvinden? Indien er een procedure wordt opgestart: hoe gaat u (strategisch) te werk?
10. Wanneer en wat communiceert u aan de (betrokken) werknemer(s)?
11. Wat te doen met zieke werknemers of werknemers voor wie een opzegverbod geldt?
12. Wat te doen met het verzachten van de gevolgen van gedwongen ontslag voor de werknemer(s)? Stelt u een Sociaal Plan op? Zo ja, eenzijdig, met het medezeggenschapsorgaan of eventueel met de vakbonden? Wat is de juridische “waarde” van een dergelijk Sociaal Plan en waar moet u zoal op letten?
13. Welke hobbels kunt u tegen komen en welk tijdspad dient u in acht te nemen?
Vaak zien wij dat reorganisaties niet zorgvuldig door werkgevers worden aangepakt met alle gevolgen (achteraf) van dien. Wij adviseren werkgevers dan ook om al in een preventief stadium een deskundige te betrekken in het gehele proces, zodat uiteindelijk op effectieve manier het doel van de reorganisatie bereikt kan worden zonder onnodige extra vertraging of andersoortige schade. De advocaten van Lammers|Thijssen Advocaten Arbeidsrecht kunnen werkgevers in het gehele traject of – indien gewenst een deel daarvan – begeleiden. Ook bij een reorganisatie betrokken werknemers kunnen uiteraard bij Lammers|Thijssen Advocaten Arbeidsrecht terecht.