Lammers | Thijssen Advocaten Arbeidsrecht

Bent u al bekend met de gewijzigde Arbeidsomstandighedenwet?

De Arbeidsomstandighedenwet, ook wel Arbowet genoemd, regelt de verplichtingen van werkgevers en werknemers met als doel het bevorderen van goede arbeidsomstandigheden. Per 1 juli 2017 is deze Arbowet ingrijpend gewijzigd, waardoor ook de rol van de werkgever is veranderd.

Dit zijn de belangrijkste wijzigingen overzichtelijk op een rij:

● Basiscontract arbodienstverlening

Een van de belangrijkste wijzigingen is de introductie van het “basiscontract”. Voor de werkgever wordt het verplicht om een contract af te sluiten met een arbodienst of bedrijfsarts. Hierin wordt de dienstverlening van de arbodienst vastgelegd. De volgende punten moeten hierin vermeld staan:
– Dat de bedrijfsarts toegang heeft tot iedere werkplek;
– Hoe de bedrijfsarts of andere arbeidsdeskundige zijn wettelijke taken kan uitvoeren;
– Hoe het overleg tussen de bedrijfsarts, de preventiemedewerker en de OR of personeelsvertegenwoordiging is geregeld;
– Dat de werknemer recht heeft op een second opinion bij een andere bedrijfsarts en hoe deze procedure werkt;
– De meldingsplicht van de bedrijfsarts voor wat betreft beroepsziekten;
– Hoe gebruik kan worden gemaakt van de klachtenprocedure.

● Open spreekuur

In de nieuwe Arbowet moet de werkgever ervoor zorgen dat de werknemer de bedrijfsarts kan bezoeken als hij vragen heeft over zijn gezondheid in relatie tot het werk, ook als de werknemer nog niet verzuimt of klachten heeft. Dit kan bijvoorbeeld via een open spreekuur.

● Vrije toegang werkvloer

Daarnaast moet de bedrijfsarts ook iedere werkplek kunnen bezoeken om zo het bedrijf beter te leren kennen. Dit geeft de bedrijfsarts goed inzicht in de arbeidsomstandigheden en de belasting in het werk.

● Second opinion

Indien de werknemer twijfelt aan de juistheid van het door de bedrijfsarts gegeven advies, kan de werknemer een second opinion van een andere bedrijfsarts aanvragen. Bedrijfsartsen moeten zo’n verzoek altijd honoreren, tenzij er zwaarwegende argumenten zijn om het niet te doen. De second opinion wordt door de werkgever betaald. Dit is dus een andere second opinion dan de mogelijkheid om een deskundigenoordeel bij het UWV aan te vragen.

Opgemerkt dient te worden dat alle nieuw te sluiten contracten per 1 juli 2017 moeten voldoen aan de wettelijke vereisten. Voor wat betreft de lopende contracten hebben werkgevers en arbodienstverleners tot 1 juli 2018 de tijd om de contracten aan te passen aan de vernieuwde regelgeving.